Lajatico

Ez a tipikus kis dombon fekvő falu Toszkána szívében olyan mint sokszáz másik, és nem szerepel az útikönyvekben, mégis külön kell írnom róla - több okból is: 1., itt lakom, 2., több szálláshely is van a környéken, valamint 3., mert a híres énekes, Andrea Boccelli szülőfaluja, aki minden évben tart itt egy koncertet.

Lajatico a Pisa-Volterra főút mentén található, alig 20 percre Volterrától, 45 percre Pisától és a tengerparttól, egy órára Firenzétől. A nagyjából 800 fős kis falu egy dombon fekszik régi kőházaival és egy kis térrel, ahol a férfiak kint beszélgetnek a kávézó előtt és mindenki ismer mindenkit (képek a saját képek menüpontban jobb oldalon). A falu méretei ellenére több meglepetést is tartogat az ide látogatónak, kezdve a fantasztikus kilátással, a sok felújított épülettel és érdekes művészeti megoldásokkal.

A legtöbben a főtérig jutnak hiszen itt lehet bevásárolni, kávézni vagy vacsorázni ami egy látogatónak és a helyieknek is alapvető. Az óratorony mögött van a falu legrégibb része: az úgynevezett Borgo és a Castello, régi házakkal, szűk utcákkal, egy pici térről nagyon szép a kilátás. Ez a rész a legrégebbi, még a XI. századből származó falakkal, a Pannocchieschi családé volt. Autóval be sem lehet férni, csak három kerekűvel, ne hagyjátok ki. A templom neve San Leonardo, a szent neve névnapján november 7én ünnepel az egész falu. A virágkorát még a két világhűború között élte azóta folyamatosan csökkent a helyiek száma a 2500ról alig 1300 főre amiben mér benne van a másik 3 'falu' ami hozzá tartozik. A környező területeken rengeteg gazdasági épület vagy épületcsoport van itt is mint jellemzően Toszkána nagy részén, ezek egy része is a faluhoz tartozik. Az egyik ilyen a Spedaletto-nak nevezett vadászkastély ami a Medici családé volt - ne menjetek a közelébe mert a jelenelegi tulaj nem értékeli a látogatókat. Ez az épület valaha a via francigena zarándok utat bejárók egyik megállóhelye volt aztán a nagyhercegé lett. A falu határában van egy újabb látványosság, a Teatro del Silenzio, a szabadtéri színpad, ahol Bocelli minden évben megrendezi nagyszabású koncertjét 2006óta. A 10-12.000 férőhelyes 'színház' helyét táblák jelzik, érdemes autóval menni, mert különben egy jó kis séta gyalog a központból. A faluban több helyen láthattok fura, modern, színes dolgokat, falfestményeket, vakablakba mázolt képet, amik a különböző évek koncertjei során születtek és szándékosan ütnek el a régies hangulattól. Erről több info az adott menüben, klikk ide.

A faluhoz tartozik a domb alján, 3,5 km-re, a főútnál található La Sterza ahol főleg gazdasági épületek vannak és felette szőlőtermő területek és itt van a Bocelli birtok is. A másik irányban 5 km-re fekvő Vilaggio San Giovanni, és mögötte a hegyek lábánál fentebb Orciatico is . Ez a falu egy valóságos rejtett ékszer, szinte minden ház kőből rakott, vastag falú, több-százéves épület, amiket az utóbbi években felújítottak. Van egy kis étterem ami egyik évben működik máskor meg nem, kávézó, kisebb élelmiszerbolt, templom, de banki ATM 0-24 pénzkivevő automatája is. A környező erdőkben több kijelölt útvonalon lehet kirándulásokat tenni: kisebb vízesés, kénes, gőzölgő kutak, szélmalmok vagy Madonna lábnyoma is látható egy mohás kövön, de akár a Rocca di Pietracassia-hoz is felmehetnek a bátrabbak, ami egy elhagyatott várrom az erdő felett a dombtetőn, kb. 5 km-re. Az úton odafele foszfát-füstölgők és kis vízesések is láthatók.
Mindenképpen megér egy kirándulást, mert nagyon szép a kilátás, igaz nem sokan élnek itt, egyre több elhagyott házat vesznek meg vagy bérelnek ki külföldiek.

Lajaticoban ezeket találhatjuk: templom ahol minden délután 18 órakor és vasárnap délelőtt 11.30-kor van mise. A főtéren van három élelmiszerbolt (köztük egy pici Coop), mindegyik részben önkiszolgáló, vagyis a hűtőpultból úgy kell kérni (olaszul), a többit el lehet venni (tészta, sör, olaj, zöldségek, keksz, tartós tej...). Aztán az egyik kisbolt, pontosabban az, amelyiket az olasz zászló színei díszítenek, egyben egy kis étterem is, amit Viviana és a lánya, Paola vezetnek. Mindketten igen terebélyesek, ami egyben garancia is arra, hogy itt éhen nem halunk és sem minőségben, sem mennyiségben nem szenvedünk hiányt a vacsoránkat tekintve. Egy sebtében kiírt menü van talán 6-7 féle étellel, nyáron a térre teszik ki az asztalokat, de csak 20.30-kor nyitnak és vigyetek kardigánt mert a desszerthez érve már hűvös van, hiába van 40 fok körül napközben. Pár éve nyílt egy pizzéria is az oldalsó utcában, lehet elvitelre is rendelni vagy a hátsó, árnyékos, csendes kertben megenni, ahol van játszótér is (bekerítve).
Aztán a téren van egy bankfiók, a Banca Popolare di Lajatico, ahol forintot is lehet váltani,és oldalt ATM része is van. Az egyik sarkon van Lucia igényes és különleges ékszerboltja, a másik oldalon Antonio gyógyszertára, ami hétfőtől péntekig 8.00-13.00 és 16.00-20.00 óra között van nyitva, szombaton pedig csak délelőtt. Van egy Tabacchi is, vagyis a cigit, újságot, gyerekjátékot mosószert és írószereket áruló kis bolt, ami vasárnap is nyitva van (csak ebéd és vacsoraidőben zár be egy órára, egyébként késő este is nyitva van).
A térre néz két kávézó, a kávé és cappucino, meg a reggeli sütik isteniek, az egyiknek egy pár asztala van a téren a gazebo alatt (Bar Sport), míg a másikat alig lehet megtalálni, pedig érdemes: ez egy Circolo, vagyis a szocializmusban kitalált kultúrközpont olasz megfelelője. Itt nem kötelező a fogyasztás, minden étkezés után megjelennek a falu férfi tagjai és este 10-kor mozdulni sem lehet a sok babakocsi, elegáns nő, társasjátékozó gyerek és kártyázó öreg között.
Aztán van egy info iroda is a tér oldalán lévő óratorony alatt, ahol helyi borokat, olajat és brosúrákat találhatunk és a Bocelli koncertre is itt lehet venni jegyeket - már amikor nyitva van. Aztán a környező utcákban van egy háztartási boltocska, virágos, pékség (ez elég drága), egy ajándékbolt, egy színház (időszakos előadásokkal) egy orvosi rendelő és egy fogorvos, kozmetikus, egy ruhabolt és egy mezőgazdasági mindenes és van három fodrász is. Ja és ha esetleg valakinek jól jön, ott a mosoda is, ahol pénzbedobással lehet a mosógépeket és szárítógépeket használni (mosószer van).ű

Kirándulások: Autóval nagyjából fél óra alatt lehet eljutni Volterrába (klikk info)  és ugyanennyi kb San Gimignanóba, ami az egyik leghíresebb kis középkori városa Toszkánának, több info klikk ide. Siena egy óra innen (klikk info), közben pedig útbaesik Monteriggioni is, ami szintén fantasztikus. Cecina vagyis a legközelebbi tengerpart nagyjából 45 km. Errefelé alig 20 percre van azonban az ismeretlen Montecatini Val di Cecina (képek a saját képek menüpontban jobb oldalon), ahol egy bányamúzeum is van kőzetmintákkal, és a tárlókba is le lehet menni.

Andrea Bocelliről: a híres énekes Lajaticoban született pontosabban La Sterza mellett egy tanyán. A családja pedig még most is itt él, így akár az utcán sétálva is találkozhatunk testvérével, anyukájával vagy gyerekeivel.

Lajaticoi rendezvények:

• Maggio Lajatichiano - május harmadik hétvégéje, kirakodóvásár, bor, olívaolaj és más helyi termény bemutatása, gyerekprogramok, este szabadtéri vacsora a hosszú asztaloknál
  • Festa della Bruschetta (a pirítós ünnepe) - június harmadik hétvégéje, amikor szabadtéren a park fái alatt zene mellett vacsorázhatunk. Van paradicsomos, májas, szalonnás, egyszóval mindenféle bruschetta, de steak, tengeri ételek és az elmaradhatatlan falusi 'leves' is, ami valójában egy zöldségekből készült főzelékszerűség.
  • Fiera Paesana (helyi vásár) – szeptemberben a S. Matteo utáni hétfő. Van dodzsem a kicsiknek, céllövölde a nagyoknak, piaci standok a felnőtteknek.
  • San Leonardo Abate - november 6., a helyi templom védőszentjének ünnepe

Orciatico :(Lajaticotól 5 km-re):

• San Michele Arcangelo - szeptember 29
  • Sagra delle castagne (gesztenyeünnep)- Október harmadik hétvégéje, ebéd és vacsora a falu szűk utcácskáin, terén

San Giovanni Val d'Era: (Lajaticohoz tartozik)

• Scampagnata - Május 1 és az azt követő vasárnap
  • Festa di San Giovanni Bosco - Január 31

La Sterza:

• Festa sull'aia - június

Peccioli: több hétvégi nyári program
Terricciola: borfesztivál szeptemberben

contentmap_plugin

Hozzászólások

0 #5 Viki 2016-12-05 17:51
2016os email
Kedves Viki!
Már amikor hazaértünk elhatároztuk hogy írunk, persze elmaradt.... A szállás kifogstalan volt (Lajatico Residence 54es), Osvaldo nagyon kedves és szolgálatkész volt. Minden úgy volt, ahogy a leírásban szerepel, parkolás, medence, stb.
Lajatico nagyon szép, a hölgyek vendéglője a főtéren isteni!!! A tiramisu világszám. A szobrokról (és a világításról) azért nem beszélek :)
Köszönjük a szervezést, és a házat.
Márta
0 #4 Rekavicky 2015-09-22 15:09
2014 augusztusiak

Kedves Viki!

Nagyon köszönöm azt a temérdek információt és segítséget, amivel lehetővé tetted a családi nyaralásunk felejthetetlenségét. Lajaticót és az ott élő embereket mélyen a szívünkbe zártuk. Olyan mesés világban tölthettünk el egy hetet, amelynek varázsa áthatja a mindennapjainkat. A Fiúk csak arról ábrándoznak, hogy egyszer ott fogunk élni. Felsorolhatatlan szép emlékkel és egy a hétköznapjainkat átformáló szemlélettel lettünk gazdagabbak Általad is a közreműködéseddel. Rolandát és Annát szeretettel üdvözöljük. Mégegyszer hálásan köszönöm, köszönjük a segítségedet. Bízom benne, hogy egyszer személyesen is lesz lehetőségem ezt kifejezésre juttatni.
Üdvözlettel :
W. Zsolt és Családja.
0 #3 Rekavicky 2015-07-24 22:02
2013 aug vége 51es épület 2es studio
Szia Viki!
Múlt hét szombaton éjjel értünk haza Olaszországból! Nagyon nagyon szépen köszönjük a sok-sok segítséget, amit kaptunk:)
Nagyon jól éreztük magunkat, igazán feltöltődtünk és kipihentük magunkat, bár megvallom elég sokat utaztunk, mert úgy éreztük, hogy lemaradunk valamiről, hihetetlen volt az a forgatag, ami körülvett minket. Sikerült eljussunk minden kiszemelt helyre, így voltunk Voleterraban, San Gi-ban ( ott fagyiztunk mindkét helyen), Sienaban (az a tér, csak ültünk és néztük az embereket és élveztük, ahogy süt minket a nap és teljesen kikapcsoltunk), Casole de Elsában, Luccaban, Pisában.
S ami igazán levett minket a lábunkról az Cinqueterre és Elba-szigete és Firenze. Tamásom aznap ünnepelte a születésnapját, szóval valószínű ezért is volt, annyira meghatározó:) Lajaticoban is körbenéztünk és bevásároltunk a családnak mindenféle tésztát és szószt no meg oliva olajat is. Vacsiztunk egyet Nelloéknál a főtéren és kipróbáltuk a La Vallata éttermet is. Nagyon nagyon klassz volt mindkettő. Jah és rengeteget fagyiztunk, a kanalas fagyi rabjai lettünk:)
A szállásunk is igazán király volt, minden este megvacsiztunk a teraszon egy pohár jó bor társaságában és terveztük a következő napunkat. Úgy gondoljuk, hogy ez egy igazán pazar nászút volt és nagyon köszönjük neked a közreműködést!
Szerintem még jelentkezünk, mert nem láttunk és nem tapasztaltunk meg még mindent!
Üdv: Ildi
0 #2 Rekavicky 2015-07-24 21:24
2010 nov email (törzsvendégek az 51esben):
Szia Viki

Köszönjük szépen ez úton is a segítségedet. Nyaralásunk most is nagyon jól sikerült, már nem is nyaralásként fogjuk fel, hanem egyfajta hazajárásként. A Bocelli koncert főpróbáján egy pillanatra találkoztunk a bejáratnál, a koncertre pedig egyszerűen belógtunk (jegy már nem volt, nem is tudtuk volna kifizetni, viszont nem bírtuk ki, hogy csak a domboldalról nézzük - távcsővel - és hallgassuk). Tekintve, hogy az összes jegy elfogyott remélem nagy kárt nem okoztunk ezzel. Mentségünkre szóljon, hogy a cél érdekében saját testi épségünket sem kímélve erdőn-mezőn kilométereket gyalogoltunk.
Alapvető problémánk ezzel az apartmanházzal, hogy nem tudunk tőle elszakadni. Az elmúlt 4 évben már 7 hetet eltöltöttünk itt, minden apartmannak saját nevet is adtunk és gyakorlatilag 150km-es körzetben nincs olyan torony vagy látnivaló, amit ne másztunk volna meg, vagy nem láttunk (idén Assisibe is lementünk).
A nyaralás után arról beszélgettünk, hogy 2011.-ben lejjebb kellene mennünk, a Trasimeno tó környékén keresni szállást, de pont a napokban beszélgetve a csapat többi részével erősen felvetődött a visszatérés Lajaticoba legalább 1-2 hétre. Meg nem magyarázható okból olyan varázsa van neki (talán a színek, a levegő vagy igazán nem is tudom mi), ami hónapokra feltölti az embert. Hangsúlyozom, nem pusztán Olaszországról van szó (többször voltunk Rómában, a Garda tó környékén, a keleti partokon), hanem kifejezetten Lajaticoról. Visszatérésünk megalapozására megkérlek arra, ha bármit megtudsz a Teatro del Silenzio nyári programjáról, azt kérlek jelezd.

Még egy kérés: Rossellának, Rominának, Cesarének, Giovanninak és az öreg Papának - remélem mind jól vannak - kérlek feltétlenül add át üdvözletünket, ha találkozol velük.

Ciao / majd el felejtettem, elkezdtünk olaszt is tanulni/

Zoltán
+1 #1 Rekavicky 2015-02-14 20:02
2014es mail

Kedves Viki!

Szeretném megköszönni a segítségedet a nyaralásunk szervezésével kapcsolatban! A szállás (Lajatico Residence) szuper volt, reméljük, a fiúk sem voltak túl aktívak...:))) Első éjszaka arra riadtam fel, hogy atya ég, ennyire csend hogy lehet?! Aztán egyik reggel kávézgattam az apartman előtt....
Igyekeztünk a hét első felében a tenger felé venni az irányt, mert az időjárás jelentés szerint hétvégére hűlt a hőmérséklet. Felfedeztük spiaggia bianca-t, Donoratico-t, és a Baratti öblöt. Itt csodálatos naplementét láttunk igazi "aranyhíddal"....De az igazi kedvenc a fehér homokos part volt....Azért igyekeztem reggel és este egy-egy kisvárost becsempészni (Castagnetto Carducci, Orciatico, Montecatini Val di Cecina). ....Bejártuk San Gimignano-t, Volterra-t, egy egész nap Siena-ra. (A gyerekek gyomra legalább annyira rosszul bírta a szerpentineket, mint az enyém az óriás tornyot:)))
Lajatico nagyon bájos, nem is mentünk máshova vacsorázni. Szerettük a Pizzériát, gyönyörű és nagyon kellemes volt a kert helysége, jó ízűt ettünk Vivianaéknál a főtéren. Ők pedig jót derültek rajtunk, mit bénázunk a rendelésnél. Most komolyan, végig lehet agyhalál nélkül enni 4 fogást este 10-kor?!:))))
Sok helyet kellene még srácoknak megmutatni, de remélem, ide még akár többször is vissza tudunk térni!!! Még egyszer nagyon köszönünk mindent, és gratulálok a honlapodhoz, szinte tökéletes!
Szép napokat Neked!
Renáta

You have no rights to post comments