A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Nyertem egy Toszkán utat

2008 Andy volt az a szerencsés nyertes, aki az utleiras.hu weboldalon megnyerte az egy hetes toszkán nyaralást 2008ban. Velence - Maranello - Lajatico - San Gimignano - Volterra - Pisa - Lucca - Collodi - Cecina - Siena - Peccioli

szept 30 És elérkezett a napunk, indulhatunk őszölni Toszkánába. Viszonylag hosszasan gondolkodtunk azon, hogy Ausztrián keresztül, vagy Szlovénián keresztül menjünk. Ausztriát ismerjük, szeretjük és van 10 napos autópálya matricájuk, míg Szlovénia felé 120 km el rövidebb, többen megerősítették, hogy remek autópálya van 20 km híján keresztben az országon, de 6 hónapos a legrövidebb autópálya matrica, amit lehet vásárolni (35 EUR - a szerk). (Azért az utolsó este kiderült számomra, hogy a magyar nem hazudtolja meg önmagát, a fel nem ragasztott pályamatricát blokkal együtt lehet a neten vásárolni! J)

Gyáva népnek nincs hazája, mégis az Ausztriát választottuk. Útvonalunk: M1 Budapest - Győr – Mosonmagyaróvár – Bécs elkerülő – Klagenfurt – Villach – Udine – Mestre -> Camping Fusina, ahol első szállásunk volt. Olaszországban minden lábon jár, így hatalmas kamion sor kígyózott minden fele. Ami roppant furcsa volt, a 2*1 sávon utakon a belső sávot meghagyták a személyautóknak, még akkor is, ha a külső sáv valami miatt bedugult és állt. A kempingnek nem csak sátras férőhelyei vannak, hanem bungalow –k is. Nagy, forgalmas a kemping, sok kiszolgáló egységgel és közvetlen hajójárattal Velencébe. Este áthajóztunk, és kicsit belekóstoltunk az ottani hangulatba. Ami meglepő volt, egy árva szál galambot sem láttunk a Szent Márk téren.
kemping ár: 31 EUR 2 fő + 1 autó / 1 éjszaka
hajójegy : 10 EUR / fő / retúr

október 1  Mestre – Bologna – Maranello

Maranello: Ferrari kiállítás. Egy hatalmas parkolót képzelj el, amely csurdig volt autóval. Hosszas körözés után láttam elmenni egy autót, míg az autó körbeért én a kocsik között araszolva foglaltam a helyet. A kiállítás a Ferrari történelmét és történetét mutatja be, és a nem érdeklődő látogatóknak is nagy élmény.
felnőtt belépő: 12 EUR
Maranello – Bologna – Firenze – Lajatico (54es apartmanház)
A városból kifele megelőztünk egy Ferrarit. Mondjuk, neki stop táblája volt. Az autópályán viszonylag gyorsan lehetett haladni, könnyedén megtaláltuk a szállásunkat.
A szállás egy dombon álló robosztus épület, ami az 1700 as években épült, gazdasági épület volt, majd átépítetés után 2005 ben nyitotta meg kapuit a vendégek előtt. Tíz apartman található benne. Tágas, kényelmes, de a zajszigetelése hagy kívánnivalót maga után.
Milyenek is a házak Toszkánában? Az én szememnek nagyon furcsák. Négyzet alapúak, vakolatlanok, tégla vagy kő barnítja őket, vastag falakkal és apró ablakokkal védekeznek a nyári hőség elől. Spalettákkal lehet eltakarni az alig ablakokat, ajtókat, vagyis oly sötétet lehet csinálni, mint néger gyomrában éjszaka lehet. Erkély alig, virág pedig max a kertben (meg a muskátlik az ablakokban).

október 2

Lajatico – az alig 5 km re fekvő kis falu. De ne a magyar kis falvak jussanak eszedbe! Van itt több üzlet, vendéglő, gyógyszertár, általános iskola és óvoda is. Andrea Bocelli szülőfaluja, a művész néhány éve nyaranta szabadtéri koncertet ad itt. Vagyis az alig ezer fős településnek van egy közel 9.000 fős nyári színháza.

St. Giminano – gyönyörű kisváros. Kiderült, mindjárt az elején magasra tettük a mércét. A város úgy néz ki, hogy van a történelmi városrész, ami nagyjából az egész város. Ide nem szabad bemenni autóval, de nem is nagyon tudnál, mert a kis sikátorokban gyalogosan könnyebben boldogulsz. Viszont a város körül sok sok parkoló, a távolabbiaktól kisbusz szállít valamelyik városkapuhoz. Próbáltuk magunkba szívni a városka hangulatát, a keskeny utakat, a magas épületeket. Épp piac volt, sokan kínálták portékájukat, és ettől rögvest szívünkhöz nőtt ez a kisváros. Vettem egy kupac gyümölcsöt, de persze nem bírtam mindent megkóstolni. Finom sajtokkal, sonkákkal, sült húsokkal csábítgattak, szörnyű volt. J
Amint innen el bírtunk szakadni, átmentünk egy közeli faluba, Volterrába. Ez a hely arról híres, hogy a Mediciek palotáját börtönnek használják. Hatalmas, tömör épület, a fél falut uralja, vagy tán az egészet is. Csodás a kertje, amit használhat a nép. Betévedsz és nem akarsz elmenni innen, mert csodás harmónia száll meg, a fák és bokrok sárgás, zöldes, rozsdás színekben tetszelegnek neked.

október 3

PISA – nem olyan kisváros, mint gondoltam. Eddig számomra úgy tűnt, hogy csak egy darab harangtornya van, ami bizonyos okokból dől, de ez nem igaz. Ezen kívül még vannak régi és szép épületek a városban. Meg egy egyetem is. Még nem láttam a Dómot, a keresztelő kápolnát és a harangtornyot egyben, ezért meglepett, hogy a képeslapok sugallta tágas tér helyett egy beépített teret találtunk. Nem kell mondjam, hogy nem voltunk magányosak, más turistáknak is eszébe jutott megnézni az épületegyüttest és persze lefotózni a ferde tornyot.

Itt a téren, ha csak körbeszaladsz, elég másfél óra, ha be is mész a látnivalókat csodálni, minimum fél nap kell erre a városkára.
felnőtt belépő: dóm + keresztelő kápolna 6 EUR
torony 15 EUR, de csak előzetes bejelentkezésre lehet ide feljutni (már 18 euro a szerk)
parkolás: 0,5 EUR/órától 1,5 EUR/óráig, attól függ, milyen mesze vagy a centrumtól
LUCCA – ha véletlenül találsz a városfalon kívül parkolót, az ingyenes, a többiért fizetni kell. Vastag, széles fal húzódik a városon kívül, remek hely némi andalgásra. Padokat is találsz, de sportos hazafiak is akadnak, akik kocognak, kutyát sétáltatnak. Vagy andalognak. A városon kívüli információs pultnál lehet kerékpárt bérelni, ami remek mulatság és jó ötlet, mert gyorsabban eljutsz vele a látnivalókhoz. Viszont ne sima aszfaltot képzelj el, kisebb nagyobb macskaköveken kell egyensúlyoznod, ha ezt vállalod, már pattanhatsz is a drótszamárra.
kerékpárbérlés: 5 EUR – de az időtartamot és a kauciót nem tudom.
Ne hagyd ki a Piaza Amfiteatrót, ami egy ókori színház körbeépítése.
COLLODI – az olasz Carlo Collodi szülővárosában egy parkkal és benne kiállítással állítottak emléket az író világhírű figurájának, Pinokkiónak és barátainak. Amilyen kellemes szórakozást ad a könyv, töredékét sem a park. Meggyőződésem, hogy ifjú és modern (tán avangard?) művészek, akik elolvasták a könyvet, itt próbálták kiélni alkotói szabadságukat.
felnőtt belépő: 12 EUR – de ha költeni akarsz, inkább egyél egy pizzát, jobban jársz.

október 4  Szombat van, ma van Volterrában a heti piac az ókori színház romjainál. Milyen ellentét és milyen összhang feszül a helyszínben: ahol ezer évvel ezelőtt emberek csoportosultak, kultúráért, látnivalóért, ott most emberek csoportosulnak, látnivalóért, meg ételért, bőr és ruhaneműért. Nézelődtünk, kóstolgattunk, vásároltunk, jó volt. Viszont a kisváros nem annyira kicsi, újabb és újabb helyeket fedeztünk fel, újabb tetőkkel – imádom a tetőket.

Cecina mare – és igen, megszavaztuk, hogy az ebédünket a tengerparton költjük el. Képzelj el egy aprókavicsos partot, kisebb nagyobb sziklákkal a parton. Szélvédett helyen asztal és pad, hogy kényelem is társuljon az élvezetekhez. Egy szörfös tartott bemutatót nekünk. A szél fúj, a tenger kellemesen és hívogatóan incselkedik veled és ehhez jön még a kulináris élvezet. Kell ennél több egy délutánra?
október 05

SIENA – annyira nincs közel a szálláshoz, de messze sincs. Kanyargós utakon haladtunk. Már vicces volt, amikor az útikönyv azt írta, hogy érdemes megállni és körbenézni, mert nincs olyan hely, ahonnan nincs jó kilátás. Az úton szembejött egy kupac régi Alfa, mint később kiderült, Volterrában volt találkozójuk. Nagy élmény, amikor perceken keresztül ilyen autók jönnek veled szembe.
Középkori város, az elmaradhatatlan városfallal. Itt az Il Campo-t szerettem volna megnézni, ahol évente kétszer rendezik meg a contradék lovas viadalát, a híres Paliót. A lobogókért folyó verseny középkori népünnepély. A mi Vágta- nk is hasonlít? az itteni rendezvényre. Itt a téren sem voltunk magányosak.
Visszaúton a szállás felé nagyon érdekes élményben volt részünk. A városba vezető úton minden útelágazásnál rendőrök irányították a forgalmat. Mert vasárnaponként a focimeccsre a környékről özönlenek a szurkolók. Nagy kedvem lett volna elmenni a meccsre, csak érezni azt, hogy ott mit jelent egy csapat és a szurkolótábor. Persze, nem biztos, hogy ésszerű lett volna, de az más kérdés.

október 06

PECCIOLI - a közeli városkában sétáltunk. A falunak saját szemétégető üzeme van, de nem találtuk meg. Sem gyárépület, sem szag nem vezetett nyomra. És ebből aztán annyi pénzük van, hogy egy dombba vájt több szintes parkolóházat is építettek, látvány lifttel! Szerinted? Itthon meg, ha valahol ilyen beruházás merül fel, vasvillával kergetik el a befektetőket.

október 07 elindultunk hazafele. 1.200 km és 12 és fél óra alatt meg is érkeztünk.

Zárszó?
Olaszoknál elsőre úgy tűnhet, hogy jól ki vannak táblázva az utak. Aztán, ha letértél az autópályáról és fél napot közlekedsz, kiderül, annyira nem is. Tele vannak körforgalommal, amiket nem mutat a térkép, nem is mutathat, hiszen még az aszfalt sem száradt meg az úton. Van, amelyik tövében már van némi irányjelzés, útburkolatra festve, vagy ládára állítva, de van, ahol nincs. De alapjában véve mindenhova oda lehet találni, viszont ne akarj elsőre odatalálni. Szép vidék, nem baj, ha kicsit belemész a mélyébe.

Itt értettem meg a városállamok létét. Ahány faluban, városban jártunk, mindegyiknek volt egy városmagja, ami egy miniatürizált Budai vár. Vastag falak, keskeny sikátorok mindenhol.
Mint fentebb is olvasható, múzeumokba nem mentünk. Úgy gondoltuk, ahhoz kevés az időnk. Inkább a tájat, az érzést szerettük volna megélni. Ebben nagy segítségünkre volt szállásadónőnk - aki egy magyar hölgy (én voltam de már nem vagyok ott -  a szerk) , magyar nyelvű, Toszkánáról szóló regényeket kölcsönzött nekünk ott a helyszínen.

Az 1.000 fől Lajaticó és vonzáskörzete, ami 1,300 népesség, külön ovijuk és általános iskolájuk van. Az iskola 8.45 kor kezdődik, és saját busz gyűjti össze a gyerekeket. Majd ez a busz visszafele az ovisokat szedi össze és juttatja el biztonságba a gyerekeket az óvónőkhöz.
A falvakban Mercedesz és BMW márkájú autók bővelkedtek, vagyis nem szegény vidék. 3 hónapja nem esett az eső, a földek kiszáradtak, de minden dombon ott dolgozott a traktor, betakarítottak, felszántották. Hegyes, dombos vidék, olyan, mintha sok –sok popsi lenne egy rakáson. A dombok tetején jellemzően épület, zöme gazdasági épület, de néhányat már átalakítottak szállásnak.
Aki Toszkánába utazik, elmélkedjen, éljen az ottaniak között. Ha van rá lehetősége, használja ki a sziesztákat, ami finom ebéd kényelmes elfogyasztására való, és utána egy kényeztető szeretkezésre. J

benzin:
Ausztria: kb. 1,32 EUR
Olaszország: kb: 1,4 EUR
Magyarország: 290 HUF
Autópálya matrica Olaszoknál 25 Euró Tarvisiótól Firenzéig.

Ez egy 2008as cikk az utleiras.hu nyertesétől.

You have no rights to post comments